Przewodnik przed zakupem kontenerów

Przewodnik przed zakupem kontenerów | Omida Logistics
Depot kontenerowy

Stoisz przed wyborem kontenera morskiego i zastanawiasz się, który będzie najlepszy dla Twoich potrzeb? 🤔 Świetnie trafiłeś! Ta decyzja nie musi być trudna czy stresująca. Stworzyliśmy dla Ciebie przewodnik, który pomoże Ci przejść przez ten proces krok po kroku.

W tym artykule dowiesz się:

  • Jaki kontener wybrać - od czego zależy dobór kontenera morskiego?
  • Jakie są rodzaje kontenerów morskich?
  • Ile palet zmieści się w kontenerze?
  • Jakie są wymiary kontenerów?
  • Czym różni się kontener one way od używanego?
  • Oznaczenia kontenerów morskich.
  • Jak wygląda check-lista kontrolna przed zakupem.

Jaki kontener wybrać - od czego zależy dobór kontenera morskiego?

Dobór odpowiedniego kontenera morskiego zależy od wielu czynników i może być kluczowy dla efektywnego transportu twojego towaru. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych aspektów, które warto wziąć pod uwagę:

  • 📦 Rodzaj towaru - pierwszym krokiem jest określenie rodzaju towaru, który ma być przewożony. Czy jest to towar ogólnego przeznaczenia, towar chłodzony, towar niebezpieczny, czy może towar niestandardowy? Każdy rodzaj towaru może wymagać specjalnego rodzaju kontenera, takiego jak kontener chłodniczy, kontener cysterna lub kontener z otwieranym dachem.
  • 📏 Wymiary i objętość ładunku są ważne podczas doboru odpowiedniego kontenera. Jeśli ładunek jest mały, można wybrać kontener 20-stopowy (TEU), natomiast dla większych ładunków zaleca się kontener 40-stopowy (FEU). W przypadku ładunków o niestandardowych wymiarach konieczne może być skorzystanie z kontenera flat rack lub open top.
  • ❄️ Wymagania dotyczące temperatury - jeśli ładunek wymaga utrzymania określonej temperatury, tak jak w przypadku świeżych produktów spożywczych, leków lub kwiatów, konieczne jest wybranie kontenera chłodniczego (reefer), który zapewni kontrolowaną temperaturę wewnątrz kontenera.
  • 🔒 Wymagania dotyczące bezpieczeństwa - jeśli towar jest wartościowy lub wymaga specjalnego zabezpieczenia, należy rozważyć zastosowanie kontenera z drzwiami rozsuwanymi lub dodatkowymi zabezpieczeniami, takimi jak system alarmowy, czujniki temperatury/wilgotności lub dodatkowe blokady na wałki, plomby, czy specjalistyczne kłódki.
  • 🚛 Wymagania logistyczne i transportowe - dobór kontenera zależy również od wymagań logistycznych i transportowych. Należy wziąć pod uwagę środek transportu, który będzie używany (statek, pociąg, ciężarówka), a także specyfikę trasy transportu i dostępne infrastruktury portowe.
  • 🌎 Regulacje międzynarodowe - należy pamiętać o zgodności z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi transportu towarów, takimi jak Międzynarodowe Konwencje o Bezpieczeństwie Kontenerów (CSC), które określają standardy bezpieczeństwa kontenerów.

Jakie są rodzaje kontenerów morskich?

Rodzaje kontenerów morskich różnią się w zależności od specyficznych potrzeb i wymagań ładunku, który ma być przewożony. Oto kilka popularnych rodzajów kontenerów morskich:

  • Kontener standardowy (Dry Van lub Dry Cube): Jest to najczęściej spotykany rodzaj kontenera. Ma zamkniętą metalową konstrukcję i jest odpowiedni do przewozu różnorodnych towarów, takich jak produkty spożywcze, elektronika, tekstylia i inne ładunki ogólnego przeznaczenia. Zobacz tutaj
  • Kontener z otwieranym bokiem (Open Side Container): Ten rodzaj kontenera ma dzielony na 4 sekcje dłuższy bok, co ułatwia załadunek i rozładunek towarów. Świetnie też nadaje się na obiekty typu wypożyczalnia sprzętu sportowego, czy punkt gastronomiczny. Zobacz tutaj
  • Kontener cysterna (Tank Container): Ten rodzaj kontenera jest przeznaczony do przewozu ciekłych lub gazowych substancji. Posiada specjalne zabezpieczenia i systemy, aby zapewnić bezpieczeństwo transportu substancji niebezpiecznych.
  • Kontener z otwieranym dachem (Open Top Container): Kontenery tego typu posiadają otwierany dach, co umożliwia łatwe załadunki i rozładunki ładunków, które wymagają dodatkowej przestrzeni lub mogą wystawać ponad standardową wysokość kontenera, na przykład drewniane skrzynie lub elementy prefabrykowane.
  • Kontener platforma (Flat Rack Container): Kontenery typu flat rack są pozbawione jednej lub obu ścian bocznych oraz dachu, co umożliwia łatwe załadunki i rozładunki dużych, ciężkich lub niewymiarowych ładunków, takich jak maszyny, sprzęt budowlany czy elementy stalowe.
  • Kontener chłodniczy (Refrigerated Container): Ten rodzaj kontenera jest wyposażony w system chłodzenia, który umożliwia kontrolowanie temperatury wewnątrz, co jest niezbędne do przewozu towarów tego wymagających takich jak świeże produkty spożywcze, kwiaty czy leki. Zobacz tutaj
  • Kontener modyfikowany (Modified Container): To wszechstronny, adaptowany do indywidualnych potrzeb rodzaj kontenera, który znajduje zastosowanie w wielu różnorodnych projektach. Kontenery te są przystosowywane do funkcjonowania jako lokale usługowe, punkty handlowe, przestrzenie biurowe, a nawet komfortowe mieszkania. Zobacz tutaj

Ile zmieści się palet w kontenerze?

Liczba palet 📦, które zmieszczą się w kontenerze, zależy od jego rozmiaru. Kontenery podwyższone typu HC (High Cube) posiadają dodatkową przestrzeń, co może być przydatne dla wyższych ładunków.

KONTENER 20'DV

11 europalet 120 x 80 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety) 9-10 palet przemysłowych 120 x 100 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety)

KONTENER 20'RF - REEFER (CHŁODNIA)

10 europalet 120 x 80 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety) 9 palet przemysłowych 120 x 100 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety)

KONTENER 40'DV

24-25 europalet 120 x 80 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety) 20-21 palet przemysłowych 120 x 100 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety)

KONTENER 40'RF - REEFER (CHŁODNIA)

23 europalety 120 x 80 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety) 20 palet przemysłowych 120 x 100 cm w jednej warstwie (dla towaru niewystającego poza obrys palety)

Jakie są wymiary kontenerów morskich?

Kontenery typu morskiego występują w różnych rozmiarach, które są standaryzowane na całym świecie. Najpopularniejsze wymiary kontenerów to:

  1. Kontener 20-stopowy (TEU): Ma długość 20 stóp (około 6,1 metra), szerokość 8 stóp (około 2,4 metra) i wysokość 8,5 stopy (około 2,6 metra). Jest to najczęściej stosowany kontener w branży logistycznej. Sprawdź dostępność kontenera 20' DV w naszym sklepie!
  2. Kontener 40-stopowy (FEU): Posiada długość 40 stóp (około 12,2 metra), szerokość 8 stóp (około 2,4 metra) i wysokość 8,5 stopy (około 2,6 metra). Jest dwukrotnie dłuższy od kontenera 20-stopowego i oferuje większą pojemność. Kontenery 40' dostępne są w naszym sklepie internetowym!
  3. Kontener 45-stopowy wysoki (High Cube): Posiada takie same wymiary jak kontener 40-stopowy, ale jest wyższy, mierząc 9,5 stopy (około 2,9 metra) wysokości. Oferuje większą przestrzeń ładunkową dla towarów o większej objętości. Kontener 45' znajduje się w naszej ofercie kontenerów używanych.

Czym różni się kontener one way od używanego?

Kontenery one way to te, które odbyły tylko jedną podróż morską i są prawie jak nowe. Są to zazwyczaj najczystsze i najmniej zużyte kontenery dostępne na rynku.

20'dv

Z kolei kontenery używane mogą mieć różny stopień zużycia i widoczne ślady użytkowania, co wpływa na ich cenę oraz możliwości zastosowania.

20 dv used

Oznaczenia kontenerów morskich

Oznaczenia kontenerów morskich są ważne, aby umożliwić jednoznaczne identyfikowanie kontenerów i zapewnić prawidłowe zarządzanie nimi w trakcie transportu i logistyki. Oto najważniejsze oznaczenia, które można znaleźć na kontenerach morskich:

  • Kod ISO: Kontenery morskie są zgodne z międzynarodowymi standardami ISO (International Organization for Standardization). Każdy kontener ma przypisany kod ISO, określający jego typ i wielkość.
  • Wymiary kontenera: Na zewnętrznej ścianie kontenera można znaleźć oznaczenia dotyczące jego wymiarów. Wymiary są podawane w formacie długość x szerokość x wysokość. Przykład: 20' x 8' x 8'6" oznacza, że kontener ma 20 stóp długości, 8 stóp szerokości i 8 stóp 6 cali wysokości.
  • Maksymalne obciążenie, tara: Kontener może również mieć oznaczenie dotyczące jego maksymalnego obciążenia i tary. Jest to ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa i nie przekraczania dopuszczalnej wagi podczas załadunku kontenera.
  • Numer kontenera: Każdy kontener posiada swój unikalny numer, który jest używany do jego identyfikacji. Numer kontenera składa się z 4 liter (PREFIX), i 7 cyfr, i jest wyraźnie oznaczony na każdej zewnętrznej stronie kontenera. Przykład: OMTU123456-2.
  • Oznaczenia linii żeglugowej: Na kontenerach często znajdują się oznaczenia linii żeglugowej lub operatora, który jest właścicielem lub zarządcą kontenera. Mogą to być logo, nazwy lub symbole przypisane do konkretnej linii żeglugowej.
  • Oznaczenia bezpieczeństwa: Kontenery morskie są poddawane różnym procedurom bezpieczeństwa, a ich stan jest regularnie sprawdzany. Na kontenerach mogą znajdować się oznaczenia dotyczące daty przeglądu technicznego, np. "CSC SAFETY APPROVAL". Dane te, wraz z numerem seryjnym, nazwą fabryki oraz np. nazwą właściciela znajdują się na tabliczce znamionowej.

Numer kontenera dodatkowo kryje w sobie kod właściciela, cyfrę kontrolą i numer seryjny. Omida Trade, od 27 maja 2024 roku, oficjalnie dołączyła do grona posiadaczy własnego prefiksu kontenerowego. Co to oznacza dla Omida Trade i jej klientów?

  • Indywidualny prefiks: Wszystkie nowe kontenery Omida będą miały numery rozpoczynające się od własnego prefiksu, co ułatwi ich identyfikację na całym świecie.
  • Neutralizacja kontenerów używanych: Omida Trade może teraz neutralizować używane kontenery i bez problemów wysyłać je ponownie w rejsy międzynarodowe, co zwiększa elastyczność i możliwości logistyczne firmy.

Prefix Omida Trade

Check-lista kontrolna

Zakup kontenera to poważna decyzja. Oto szczegółowa check-lista, którą nasz zespół ekspertów Omida Trade stosuje przy ocenie każdego kontenera, by upewnić się, że spełnia wszystkie standardy i wymagania. Przejrzyjmy, na co zwracamy szczególną uwagę:

  • wygląd zewnętrzny — uszkodzenia, rysy, wgniecenia, otwory, korozja - warto wszystko dokładnie obejrzeć i upewnić się, że nigdzie nie sączy się woda, lub nie ma uszkodzeń, które zaraz przysporzą nam bólu głowy, bo zaleje ważne dokumenty, które będą składowane w kontenerze. Jeśli chcemy zlecić malowanie kontenera, to im prostsze ściany boczne, tym lepszy efekt uzyskamy.
  • wałki i rączki — ocena ich stanu, a także tego, czy nie są wygięte, bo to może utrudnić otwieranie i zamykanie kontenera. Naprawa zwykle nie jest trudna, ale wymaga dużego młota i silnego operatora tegoż.
  • uszczelki – zwróćmy uwagę na to, czy są całe, i przytwierdzone do drzwi kontenera. Można je łatać i kleić, ale urwana uszczelka wymaga powtórnego przynitowana, bo w przeciwnym wypadku do naszego kontenera może zaciekać deszcz, a także będzie stanowić świetną kryjówkę dla pająków i innych takich :)
  • otwieranie – moim zdaniem jedna z istotniejszych kwestii przy wyborze kontenera. Jeśli otwieranie idzie lekko - super. Jeśli średnio - do przeżycia, ale jeśli za każdym razem trzeba się będzie szarpać, a kontener będzie otwierany częściej niż sporadycznie - szukamy dalej.
  • wnętrze – ogólnie rzućmy okiem na to, jak prezentuje się środek. Wiadomo, że będą widoczne różne ślady i zadrapania, ale jest różnica między kontenerem używanym a kontenerem, w którym transportowano złom.
  • sufit – zwróćmy uwagę na okolice naroży, bo tam często dochodzi do uszkodzeń. Czy nie ma widocznych wgnieceń, jeśli są to czy nic nie jest wilgotne. Oprócz tego oczywiście szczelność napraw, jeśli było coś łatane.
  • podłoga – tutaj w zasadzie głównie zwracamy uwagę na to, czy podłoga nie jest zarwana, a płyty połamane. Rzadziej zdarza się, że coś jest wybite do góry- wtedy spód kontenera najpewniej został uszkodzony. Podłoga ma być płaska, bez gwoździ i dziur :) zwracamy też uwagę na jej czystość- czasem zdarzają się tłuste plamy, czasem błoto, póki nic dziwnie nie pachnie i można to uprzątnąć – jest ok.
  • zapach – czyli właśnie to, czego nie widać. Najważniejsze, to żeby po wejściu do kontenera nic nie gryzło w nos :) Zapach wilgoci to zwykle kwestia porządnego wietrzenia i suszenia, które powinno załatwić sprawę. Wszystkie inne tematy można doszorować i ewentualnie psiknąć neutralizatorem.

Przewodnik przed zakupem kontenerów - Podsumowanie

Kupno kontenera nie musi być skomplikowane, jeśli zwrócisz uwagę na te kluczowe aspekty. Kupując kontener, ważne jest, aby wybrać typ odpowiedni do towarów, które planujesz transportować, i dostosować wybór do swoich logistycznych i budżetowych możliwości. Odwiedź nasz sklep, aby zobaczyć naszą ofertę nowych oraz używanych kontenerów morskich.

Masz jeszcze jakieś pytania? Skontaktuj się z nami - nasi eksperci chętnie doradzą i pomogą wybrać najlepszy kontener dla Twoich potrzeb!

Więcej artykułów

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najnowsze informację na temat Omida Trade.

* Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowych w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną o treści pochodzących od Omida Logistics Sp. z o.o.
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie przez Omida Logistics Sp. z o.o. telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących celem przedstawienia informacji handlowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2014 r. - Prawo telekomunikacyjne

Administratorem Państwa danych osobowych będzie Omida Logistics Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Omida). Można się z nami skontaktować w następujący sposób: listownie na adres: Aleja Grunwaldzka 472C, 80-309 Gdańsk, przez e-mail: bok@omida.pl lub telefonicznie: +48 58 741 88 14. Dane osobowe będziemy przetwarzać w celu przygotowania ofert dotyczących produktów i usług Omida. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz tutaj.

Omida Logistics Sp. z o.o.
Copyright © Omida Logistics Sp. z o.o. 2010 - 2024
| Wszelkie prawa zastrzeżone